INOUT GARDEN

Patricia Urquiola – S/alon Budapest 2021

Exklúzív interjú a sztár designerrel

A férfiak uralta design szakmában a spanyol származású, de hosszú évek óta Milánóban élő és alkotó Patricia Urquiola, az egyik legismertebb és legelismertebb tervezőnő. A kortárs designer munkásságát számos ikonikus brand és design díj jegyzi a világ minden táján…

Az első látásra törékenynek tűnő szőke designer a Madridi Egyetem építészmérnöki karán kezdte tanulmányait, amit végül a Milánói Politechnikumban fejezett be. Dolgozni is itt kezdett, az olasz design egyik nagy klasszisával, a 2002-ben elhunyt Achille Castiglioni-val.

Ezt követően a milánói székelyű, családi kézben lévő híres bútorgyártónál, a DePadova-nal folytatta munkásságát,  a szintén világhírű olasz designer,  Vico Magistretti szárnyai alatt.

A DePadova azonban a híres mester mellett, mást is adott Urquiola-nak. Utat mutatott azok felé a  nőies megnyilvánulások felé, amik ma már elválaszthatatlanok nevétől, amik annyira jellegzetessé, kifinomulttá teszik munkáit és a stílust, ami mára védjegyévé vált. Ezt pedig sokak szerint a gyár két, különleges érzékkel megáldott tulajdonosának, Maddalena De Padovának és Patricia Morosonak köszönheti. Az itt tervezett első darabjainak egyike, ami hírnevét is megalapozta, a FLOWER chair…

Később két éven át, több építészeti- és belsőépítészeti tervezés mellett  a Lissoni cég vezető designere lett. Itt, saját tervezői munkássága mellett, sok figyelmet fordított a szárnyai alatt növekvő fiatal designer generációra, akiket számos tanáccsal  is ellátott:

” Én sok évet töltöttem tanulással… találjanak olyan embereket, akik tanácsot tudnak adni, hogyan fejlődjön személyiségük… próbálják megvédeni ötleteiket és munkájukat, alkossák meg saját receptjüket…”

Azóta a modern bútor- és enteriőrdesign egyik élő ikonjává vált, munkái pedig olyan márkák égisze alatt láttak napvilágot, mint a Cassina, a Moroso, a B&B Italia, Louis Vuitton, vagy éppen a Laufen

Utóbbinak Urquiola által tervezett SONAR kollekciója az idei S/ALON BUDAPESTEN is megtekinthető, melyről az álábbiakban álljon itt egy interjú,  egyenesen Patricia Urquiolatól!

| Korunk egyik legelismertebb tervezőjeként hihetetlenül változatos portfólióval tudsz magadénak – felületi megoldásokat, szöveteket, bútorokat és tereket is alkotsz. Hogyan tudod összeegyeztetni munkádban ezt a sok különböző területet? Mivel tartod frissen a motivációd?

A különböző elfoglaltságoknak köszönhetően folyamatosan új behatások érnek, és emiatt megállás nélkül törnek rám az új ötletek. Építészként az az általános hozzáállásom, hogy igyekszem a hely szellemével kapcsolatba lépve helyi forrásokat felhasználni, így jártunk el például az il Sereno esetében is.

Ehhez a szállodához a környék jellegzetes kő (Ceppo di Gré), fa, gyapjú és egyéb természetes anyagaihoz nyúltunk, a helyi tó pedig nemcsak színében, de a különböző felületi tükröződéseken keresztül is átjárja a teret.

Tervezőként az újrahasznosítás koncepcióját alkalmazom munkám során.

A hulladék egy értékes anyagforrás, amit akár modern technológiával, akár mesteremberek állhatatos munkájával könnyen a saját céljaink szerint formálhatunk, meglepő eredménnyel

Szeretném, ha az emberek is felfedeznék az újrafelhasznált hulladékban rejlő  gyönyörű lehetőségeket.

| Mit élvezel leginkább a különböző márkákkal történő együttműködésekben?

Mindegyik projekt teljesen egyedi, de pont azért szeretek más gyártókkal, brandekkel együtt dolgozni, mert mindig tanulok valami újat, és mindig máshogy alakul a párbeszéd. Az ügyfelekkel való szoros együttműködés számomra mindig is elengedhetetlen volt.

| A fizikai kapcsolatteremtés jelentős eleme a koncepcióidnak. Mi miatt áll ennyire közel hozzád az érintés és az anyagok érzete?

Az érintés egy esszenciális tapasztalás

A felületek tervezésénél természetes, hogy ez az origó, de ugyanez igaz az építészeti projektekre is. Például a Sanlorenzo SD96 jacht fedélzetén a fabukorlat, a boiserie jellegzetes felülete is interakcióra készteti a vendégeket utazás közben.

| Mik a főbb különbségek egy termék és egy enteriőr megtervezésekor, amikor a készségekre és a megközelítésre kerül a sor?

Igyekszem ugyanazt az eljárást alkalmazni. Mindig egy üres lappal indítok, ezután tárgyalok csak az ügyféllel. Ekkor kezdődik el a folyamat legfontosabb szakasza, amikor párbeszédet kezdeményezünk, megosztva egymás közt a készségeket és a tudást. Az első találkozótól egészen a prototípus elkészültéig csapatmunka az egész. Karrierem kezdete óta minden projektet így közelítek meg.

Két egymástól eltérő területen alkotok, viszont ennek köszönhetően előfordul, hogy egy építészeti problémára a termékdesignban találok megoldást, vagy éppen fordítva.

| Mi ihlette a Laufennek tervezett kollekciót? Mennyi ideig tartott elkészíteni, és mik voltak a főbb kihívásai ennek a projektnek?

Számomra a Sonar a kontrasztról, az egyensúlyról és az eleganciáról szól: az építészeti minimalizmus szigoráról, egy formai bagatellizálásról, valamint a víz és a hanghullámok dinamikájáról. A célom az volt, hogy ezeket a látszólag nagy, elkülönülő ihletforrásokat egy olyan kollekció megalkotására fordíthassam, amely a szögek és ívek lágy egyensúlyát jeleníti meg. A termékek vékonyak, mégis tartósak, könnyedek és fényesek, ez teszi őket egyedivé. A felületek szintén légiesek és karcsúak, mégis impozáns részeivé válnak a térnek.

| Milyen tanácsod van az ambíciózus, feltörekvő terméktervezők számára?

Tartsák meg az érzelmi egyensúlyt. A mindennapi nehézségeket próbálják beleforgatni a projektekbe: meg kell tanulni természetesen együtt élni ezekkel.

Az pedig a legfontosabb, hogy olyan emberekkel vegyék körbe magukat, akikben bíznak és akiket szeretnek.