INOUT GARDEN

Wendy Morrison – S/alon Budapest 2021

Interjú

Egy nap az akkoriban még divattervezőként tevékenykedő Wendy Morrison egy helyi skót szőnyeggyárba látogatott. A találkozás jelentősnek bizonyult: azonnal szerelembe esett a szőnyegek és fonalak csodálatos világával, mert úgy látta, semmihez sem hasonlítható módon emelik ki saját színes művészetét és egyéniségét.

Az évek során Wendy a szőnyegkészítés egyik legkülönlegesebb hangjává vált. Skócia gyönyörű, ám kissé borongós színeiből kitekintve Wendy a ragyogó Kelet történelmi kultúráiban talált rá valódi inspirációjára – egyik lenyűgöző alkotását, a Pink Moont pedig a S/ALON BUDAPEST idei tervezői pályázatának győztes munkájához ajánlotta fel. 

| A divatban szabadúszóként eltöltött évek után úgy döntöttél, leteszed kézjegyedet az enteriőr design területén is. Mi vezetett el a szőnyegek világába?

Szerintem a divatból átállni az enteriőrökre egy természetes folyamat volt. Úgy döntöttünk, londoni életünket magunk mögött hagyva visszaköltözünk Skóciába, vettünk is egy sok törődést igénylő vidéki házat. Miközben próbáltam megtalálni a helyem ebben az új közösségben, összekötöttek egy helyi szőnyeggyárral. Kisvállalkozás volt, de annál nagyobb szüksége volt friss design ötletekre. Egyből beleszerettem a kézzel készített szőnyegekbe, és abba, ahogyan a fonalak és a színek életre keltették a művészetemet.

| Tapasztalataid alapján mik a különbségek és hasonlóságok a ruházati és a belső építészeti textíliák tervezésében?

Ha a divatban dolgozol, nagyon rá vagy utalva a ruhákhoz illő helyes textíliák megtalálására. Mint minden tervezői munkánál, az anyagok itt is megkötik a kezedet, és bár a textíliák fontos ihletforrások, ezt a részét mindig nehezen viseltem a munkának.

Annyi és annyi különböző textília elérhető, és rengeteg eljárás létezik már, hogy folyamatosan azon gondolkodom, vajon miből maradok éppen ki. Most épp nagyon élvezem, hogy a saját terveimet kelthetem életre, és azt, hogy számos kézművessel és mesterrel dolgozhatok együtt mind szöveteken, mind digitális nyomataimon a világ minden tájáról. Hogy őszinte legyek, nem merem biztosra mondani, mik a különbségek, de azt tudom, hogy sok szempontból hasonlóak.

A vágyott megjelenést ugyanúgy a különböző darabok, szövetek és mintázatok összességével éred el, mint ahogy a belső terekben ez a bútorok összességéből tevődik ki. Igazából az enteriőrökben még több minden is a rendelkezésre áll, például bútorok, művészeti alkotások, textíliák. Az biztos, hogy utóbbinál nagyobb a variáció, de lehet, hogy más divattervezők rácáfolnának erre, hiszen ott meg rendelkezésre áll a test összes tulajdonsága és szépsége.

| Skóciából származól, szőnyegeidet mégis a távoli és egzotikus tájak ihlették. Mely kultúrák állnak hozzád igazán közel?

Igen, ez valóban érdekes. Skót vagyok, és ettől, azt hiszem, nem lehet és nem is kell elszabadulni, bizonyos részeit ennek az örökségnek nagyon szeretem, a természetet, a folklórt, de sajnos még ennél is több van, amihez kevésbé tudok kapcsolódni.

Skócia színei, bár objektíve nézve gyönyörűek, számomra túl tompák jelenleg, persze ez az érzésem megváltozhat a jövőben. Valamilyen oknál fogva viszont mindig is vonzott a Kelet, az ottani népszokások, a vallások, a történetek és a történelmek. Valahogy ott sokkal közelebb áll egymáshoz természet és ember, azt hiszem.

 

| Az úgynevezett mood boardok fontos szerepet töltenek be a tervezői munkádban. Hogyan tud egy mood board segíteni elmesélni egy ötletet vagy design storyt?

Azt hiszem, itt arról van szó, hogy a mood boardokon keresztül korlátlanul állnak rendelkezésre az inspirációk. Az internet egyik legnagyobb csodája, hogy rengeteg inspiráló tartalmat lehet felfedezni egy kattintással. A Pinterest egy különösen jó eszköz arra, hogy világszerte gyönyörű termékekkel találkozzon az ember. A mood boardok segítenek láttatni és megvalósítani mindazt, amit elképzelek, ráadásul ezeken keresztül, úgy érzem, másokat is inspirálni tudok.

| A S/ALON BUDAPEST tervezői pályázatának központi témáját a maximalista szőnyegek szolgáltatták, és örömmel láttuk, hogy számos formabontó pályázati munka érkezett felhívásunkra. Hogyan választottad ki a győztes pályamunkát, és miben tűnt ki a Zestilo alkotása a többi közül?

Őszinte leszek, elképesztően nehéz volt meghozni ezt a döntést. Nagyon meghatott, hogy mennyi pályázati anyag érkezett be, és hogy mennyi energiát fektettek bele a tervezők és stúdiók minden egyes koncepcióba. A Zestilo anyagában különösképp tetszett, ahogy a Pink Moon szőnyeg történetét megragadta, és úgy érzem, ezt a látogatók is átélhetik majd.

| Az enteriőr központi eleme az említett kézzel csomózott nepáli gyapjú és selyem szőnyeg lesz. Milyen ötletek és szimbólumok ihlették a Pink Moont?

Egy olyan szőnyeget szerettem volna tervezni, amit nem képek, hanem a geometria inspirált. Kelet-Ázsiában kutakodtam, és megszerettem a buddhista swastika szimbólum történetét. Ez a Föld egyik legősibb jelképe és a békét, jó szerencsét, pozitivitást és a végtelent szimbolizálja.

Sajnos, mint ismeretes, a náci Németországban ezt a jelképet a diszkrimináció ikonjává tették. A Pink Moon viszont az óramutató járásával megegyező variációt használja, ami a pozitivitás meséje. Mint mindig, a design itt is gyarapodott a rózsaszín hold által, amely az újjászületést és megújulást jelképezi.

A rózsaszín már önmagában egy revitalizáló, a szeretet hangulatát, a szépséget és örömöt közvetítő szín, amely arra emlékeztet minket, hogy az élet hullámvölgyek és hegyek sorozata, a hibernáció és az ébredés szekvenciája. A repülő darvak pedig a hosszú élet és a boldogság jelképei.

 

| Tervezel ellátogatni szeptember végén a S/ALON BUDAPESTRE?

Igen, tervezünk, és nagyon várjuk már. Nagyon izgalmas lesz végre élőben ellátogatni egy ilyen eseményre, valódi, gyönyörű termékekkel és ötletekkel, valamint hasonló gondolkodású emberekkel találkozni. Ráadásul most látogatok először Budapestre, ami egy gyönyörű városnak tűnik.